Jak na to :
výměna ložiska zadního kola G3 + foto |
Golf 3/Vento/Polo 6N bubnová brzda - výměna ložiska zadního kola svépomocí
Pokud se Vám bude za jízdy ozývat ze zadní části auta hučení, které bude patrné i při dobržďování a ustane při průjezdu zatáčkou, jedná se s vysokou pravděpodobností o defektní ložisko kola – potvrzení se dočkáte, pokud kolo zvednete a protočíte naprázdno ve vzduchu- pokud zvuk uslyšíte je jasno. Někdy ve výjimečných případech je nutno ložisko pouze lehce dotáhnout a ustavit (viz. níže), ale to je opravdu výjimkou a navíc se s vysokou pravděpodobností takto dotažené ložisko zničí daleko dříve. Dostatek mazacího tuku v ložisku je prvotním předpokladem (pravidelná kontrola)!!! Vůli zjistíme tak, že vezmeme za kolo a zakýváme s ním, jako při sundavání z náboje. Malá vůle je samozřejmě nutná vždycky, nicméně přílišná je na škodu. Přesně ji definovat opravdu neumím, je to prostě třeba mít jaksi v „oku“…
1. V první řadě zakoupíme sadu ložiska. Výrobců je mnoho - já po zkušenostech zvolil kvalitní výrobek od SKF (VKBA529), který překvapí dvěma věcmi: vysokou cenou a vysokou kvalitou ?! POZN. Pokud si Vy nebo prodávající nejste jistí typem, informujte se na možnost výměny, a pokud kupujete v pátek, tak i na sobotní dopolední prodej ?!!!
2. Objednáte počasí, pokud děláte venku a můžete začít. Při práci jezte, pijte, pokuřujte – já vystačil s 0,5 l červeného Bordeaux, které se hodí event. i jinak (viz. níže) a 10 ks krabičkou červených Máček. Budete potřebovat čisté a netřepivé hadry, a to ve větším množství. Při práci ( zvláště s vyndaným kuželíkovým ložiskem ) vůbec dbáme až úzkostlivé čistoty. Připravte si také trochu lihu. Auto zajistíme, povolíme, zvedneme a sundáme příslušné kolo… (event. je možné se přesvědčit, zda je ložisko slyšet i při volném protočení kola)
3. Odpáčíme opatrně krycí čepičku náboje plochým šroubovákem, popř. šikmými jemnými poklepy gumové paličky po jejím obvodu. Pokud ji chceme použít znovu nesmí být děravá nebo hrubě zdeformovaná! POZN. Kraje čepičky musí těsnit, voda proniklá do ložiska škodí !
4. Po sundání krytky, otřeme přebytečný tuk a opatrně narovnáme konce závlačky, kterou pak vyťukneme ven a tím odjistíme ložisko…
5. Nato stáhneme krycí aretační převlek matky…
6. Povolíme matici. Pokud to nejde rukou, použijeme patřičný klíč (tuším, že č. 22 nebo 24)…
7. Stáhneme krycí podložku a označíme si (např.fixou) její montážní stranu pro její stejnou zpětnou montáž…
8. Vhodným nástrojem (malým šroubováčkem, háčkem, apod.) vytáhneme vnější kuželíkové ložisko … (pokud ho výjimečně nebo nouzově chceme znovu použít - zamezíme jeho pádu na zem a zanesení jakoukoli nečistotou a odložíme ho na čistý hadr nebo lépe igelit a přikryjeme)
9. Tímto máme buben odjištěn a můžeme jej sundat nebo stáhnout popř. vhodným stahovákem. POZN. Pokud máte původní brzdové obložení anebo vysokou hranu (rantl) třecí plochy bubnu, bude demontáž složitější a doporučuji stahovák ( já se o brzdy starám, takže jsem buben sundal za 5 vteřin ? )
10. Pro pořádek obrázek dílů v pořadí, v jakém jsme je demontovali. Montáž samozřejmě opačně ?…
11. Využijeme sundaného bubnu - zkontrolujeme a vyčistíme pořádně celý mechanismus brzdy a poté vyfoukáme stl. vzduchem - NEVDECHOVAT !!! Pro informaci - tyto brzdy mají najeto 50.000 Km od poslední repase – a fungují skvěle a stejně i vypadají; to je důvod proč je mám radši než kotouče… POZN. Máme-li ABS , vyčistíme snímač, ukrytý pod horní rozpěrou!
12. Z bubnu vypáčíme symerink vnitřního konusového ložiska. Nejde-li, je možno opatrně jej odseknout anebo navrtat malým vrtáčkem, zašroubovat samořez a za něj pak silou vytáhnout..
13. Vyndáme vnitřní ložisko…
14. A jsme u obtížnější fáze – vyrážení středových kroužků z bubnu. Nejprve vnitřek bubnu pořádně zbavíme tuku a najdeme tři vybrání na každé straně, kde jasně vidíme spodní stranu kroužku – tady pak opřeme vyrážecí trn nebo vhodný průbojník (já měl konec průbojníku cca 3mm široký). Je žádoucí upnout buben do svěráku anebo alespoň podložit vhodnými dřevy. Vyrážíme střídavým poklepem na 3 vyfrézovaná místa, aby se kroužek nevzpříčil!!!. POZN. Dbáme na to, aby nástroj, kterým vyrážíme kroužky byl v bezvadném stavu, abychom nepoškodili vnitřní plochu středu bubnu. Vyrážíme vždy šikmo – práce vyžaduje jistý grif – současně tlačíme od středu bubnu a dolů, volíme raději menší rány aby rána nesjela.
15. Totéž opakujeme na druhé straně, trpělivě vyrážíme střídavými poklepy ve 3 vybráních na spodní část středícího kroužku…
16. …Až máme oba kroužky venku ! Zkontrolujeme, zda jsme přece jen nepoškodili vnitřek bubnu a případně přebrousíme rýhy smirkem o zrnitosti cca 800-1000, rozleštíme vhodnou brusnou pastou a pečlivě vyčistíme vnitřek čistým hadrem několikrát po sobě a nakonec vytřeme lihem, stejně jako třecí-brzdné dosedací plochy bubnu…(které si pak stejně ješte samozřejmě zapatláme mastnými prsty ? a budeme je čistit nejmíň 3x)
17. Nyní může nastat i situace, že zjistíme, že nám prodejce dodal jiné ložisko a my teď stojíme před problémem zda vraždit hned anebo za chvíli. Většinou jsme opěšalí, zamazaní zcela od šmíru, v obchodě mají zavřeno anebo v lepším případě nemají ložisko na skladě a prodavač koktá cosi o tom, že podle katalogu to má být ono… Proto jsem upozorňoval výše na nutnost zajistit se pro takové situace. K tomuto účelu se právě výborně hodí patřičný mok!
Pokud tedy nemáme další plány (já ještě brousil a lakoval buben kvůli estetice), přikročíme k montáži nového ložiska. Nejprve narazíme nové kroužky do bubnu. K tomu je speciální „forichtung“, který jsem ovšem kdysi někomu „na chvíli“ půjčil a nevrátil se mi. Použijeme tedy nejlépe vhodnou, rovnou a nepoškozenou trubku (o průměru 39 a 49 mm) a v případě nouze si poradíme i jinak. Vnitřek plochy jemně mázneme novým tukem (používáme pouze lithný tuk, na kvalitě opravdu nešetříme), aby kroužek šel lépe narazit. Protože kroužek se nesmí vzpříčit, je třeba narazit ho pokud možno rovně, např. úderem přes vhodný předmět…
POZN. První ránu vedeme silnější a pokud se kroužek chytil a je víceméně rovně, mnohem jemnějšími údery po celém kruhu pokračujeme. Za stáleho poklepávání obkružujeme údery kroužek, abychom zamezili vzpříčení. V momentě, kdy je v rovině se středem bubnu nasadíme opět trubku nebo trn a doklepneme jej až do konce (poznáme i podle zvuku). Nejlepší je samozřejmě lisování, ale to většina z nás k dispozici nemá.
18. U vnitřního ložiska postupujeme obdobně, s tím, že ho nařážíme nejlépe trubkou, protože je zároveň s hranou bubnu a pak teprve můžeme krouživými údery na trn dorazit kroužek do konce… Tato část vyžaduje nejvíce trpělivosti a klidu ?. POZN. Buben samozřejmě podložíme dřevěnými špalíky.
19. Nyní zbývá v opačném pořadí nasadit vše na náboj. Vyčistíme ještě jednou vnitřek, do středu bubnu vytlačíme vhodný tuk a nasadíme vnitřní (větší) ložisko a zajistíme naražením nového symerinku (je důležité, aby se ložisko zcela zaplnilo tukem, nejlépe pořádně promnout mezi prsty, mezery vyplnit tukem z tuby nebo injekční stříkačky; do středového kroužku mázneme taktéž nový tuk). POZN. Tuk na obrázku je pouze ilustrační a nepříliš vhodný, nakonec jsem použil tzv. bílou lithnou vazelínu přímo na ložiska. Jinak symerink nařážíme opatrnými údery gumové paličky.
20. Nasadíme buben na náboj kola, do vnějšího kroužku namázneme nový tuk a vložíme opět řádně promazané nové vnější (menší) ložisko. To zajistíme podložkou montovanou stejnou stranou jak byla a nasazením matice. Tím nám buben drží a jsme ve finále.
DŮL |
Fotky: |
ron
10.07.2006 12:16:10
|
ron
10.07.2006 12:17:07
|
ron
10.07.2006 12:17:21
|
ron
10.07.2006 12:17:32
|
ron
10.07.2006 12:17:42
|
ron
10.07.2006 12:17:51
|
ron
10.07.2006 12:18:00
|
ron
10.07.2006 12:18:14
|
ron
10.07.2006 12:18:25
|
ron
10.07.2006 12:18:37
|
ron
10.07.2006 12:19:05
|
ron
10.07.2006 12:19:16
|
ron
10.07.2006 12:19:47
|
ron
10.07.2006 12:19:59
|
ron
10.07.2006 12:20:11
|
ron
10.07.2006 12:21:49
|
ron
10.07.2006 12:22:04
|
ron
10.07.2006 12:22:19
|
ron
10.07.2006 12:22:32
|
Přidat fotky k příspěvku: |
Fotky do této sekce mohou vkládat pouze členové.
Vložil ron, 10.07.2006 12:23:44
omlouvám se, obrázky byly vloženy přímo v textu, bohužel je to nevzalo, takže jsou dole zvlášť v pořadí jak mají být v mezerách mezi jednotlivými kroky...
Vložil yoshimura, 20.07.2006 12:20:07
ron to tady popsal hodne pekne ale to lozisko byhc radsi nalisoval to mas jistotu ze se ti to nevzprici ale jinak se mi ten popis hodne libil
Vložil Babička, 06.08.2006 19:38:02
Já už to taky dělal a bylo celkem v poho přesně jak tu píšeš a ložisko mi tam pasovalo z Felicie a je OK.
Vložil ron, 15.08.2006 8:27:07
bod 20 c): povolíme cca o jednutřetinu závitu!!!!
Vložil Golfino, 14.09.2006 20:31:01
Krásá autko mi jezdí zase jako zamlada :) diky tvemu navodu jsem za to dal jen 500kč jinak by sio za to v servise vzali vice :)
Vložil TTom, 13.11.2006 17:53:30
Co se týká stahování bubnu, tak není třeba stahovat i když má hranu.Stačí přes díru po šroubu kola prostrčit šroubovák a odjistit směrem vzhůru tu zubatou pojistku samostavu (tu s tou pružinkou),na jedenáctém obrázku je vidět vlevo.Pakny se stáhnou a buben jde dolů sám.Tom.
Vložil ron, 26.02.2007 13:16:31
TTom: to je pravda, zapoměl jsem
Vložil frusanne, 02.11.2010 3:22:52
hPOFxG a href=http://fuousmrvsizs.com/fuousmrvsizs/a, url=http://qgyirrbbqjxy.com/qgyirrbbqjxy/url, link=http://erazyizgpuff.com/erazyizgpuff/link, http://witvpsxttstg.com/
Vložil Roman a Sandra, 29.06.2013 3:32:30
..Jj v pondělí mě to čeká., zajdu koupit ložiska chtěj za ně dvě čenta a jsou na feldu,tak snad tam půjdou..a jinak popis fakt dobrej!
|